Våra tjänster


Att föra vetenskaplig kunskap närmare praktiken och praktiskt socialt arbete

Att bygga en kunskapsorganisation

Vi hjälper er att ta tar fram en övergripande strategi och handlingsplan för ert arbete mot en kunskapsbaserad socialtjänst. I detta utgår vi från en modell som vi har tagit fram och sett fungera i praktiken. Vi utgår alltid från era behov vilket kan innebära enstaka föreläsningar/workshops eller ett mer långsiktigt arbete där vi coachar/handleder nyckelpersoner i er organisation.

Kartläggning

Vi kan kartlägga hur ni jobbar idag och föreslå sätt att bli mer kunskapsbaserade på olika sätt och olika nivåer i organisationen. Detta kan göras genom en analys av organisationsstrukturen och policydokument, men även genom samtal och fokusgrupper där chefer och medarbetare involveras. En kartläggning kan i sig bli en givande lärandeprocess för både individen och organisation som helhet.

Kunskapsöversikter

Vi kan hjälpa er att ta fram kunskap kring en specifik fråga eller område som ni vill jobba med. Detta kan göras genom att vi sammanställer aktuell forskning och vägleder er i hur den kan omsättas i praktiken. Vi kan också coacha era medarbetare att tillsammans med oss ta fram kunskapsöversikter. På så sätt blir era medarbetare aktiva i kunskapsprocessen.

Den kunskapande medarbetaren

Vi kan coacha arbetsgrupper som vill arbeta kunskapsbaserat. Det börjar ofta med att medarbetare får formulera områden som de vill utvecklas inom. I nästa steg hjälper vi till att ta fram konkreta aktiviteter och stötta gruppen i genomförandet. Det kan bland annat handla om att utveckla arbetet med systematisk uppföljning, utvärdering, brukarmedverkan och implementering av specifika metoder.

Föreläsningar och workshops

Vi kan erbjuda ett brett spektrum av föreläsningar och workshops som berör kunskap i socialt arbete. Det kan handla om det sociala arbetets villkor i relation till kunskap, socialtjänstlagens krav på att arbeta kunskapsbaserat, etiska dilemman, men också specifika ämnen såsom placerade barns delaktighet, brukarmedverkan, lärande organisation och professionellt omdöme.